STRASTI A SLASTI HYPERKÁR, JIŽ PŘÍŠTÍ ROK VE VAŠEM OBÝVÁKU

Devatenáct. Tolik placek přihlášených do celé sezóny mistrovství světa nedali dohromady ani v osmdesátkách, na vrcholu tehdejšího fenoménu zvaného Skupina C. A devatenáct je číslo, které aktuálně svítí na celosezónní soupisce pro rok 2024. Ale? Existuje. Hypercar, jak se nejvyšší kategorie už nějakou chvíli jmenuje, budou na začátku roku vybalancované predikcí počítače.

napsal: Road Plus Track | foto © Focuspackmedia a Motorsport Images

Přesně tak! Predikce! Srovnání aut probíhá ve chvíli, kdy není odjetý ani první trénink sezóny a pak už se mění jen jednou (přinejlepším). Trochu odvážná hříčka, která ale plní svůj účel. Když se totiž výkonnost srovnávala na základě dat nasbíraných po každém odjetém závodě, někteří to využívali k nabití rozhodující výhody před největším závodem roku – Le Mans a nejeli tak úplně naplno. Jinými slovy: <Jé, podívejte, oni jsou pomalí. Tak jim ubereme váhu a trošku zvětšíme restriktory. A ostatní přiškrtíme.> Nějak podobně přišel Ford ke svému triumfálnímu návratu do Le Mans.

Jen technická vsuvka pro ty sportovními vozy zatím nepolíbené: Třída Hypercar je vypsaná pro dva konstrukční typy speciálů – LMH (auta stavěná od píky a větší volností) a LMDh (auta stavěná na základě již existujícího monokoku s předepsanými díly, oboje od schválených externích dodavatelů). A zejména tyhle dvě koncepce je třeba ‚dovyvážit‘. Škoda, že simulace a predikce BoP na začátku letošního roku moc nevyšly, a o to větší škoda, že promotér celou koncepci systému zboural neplánovanou změnou rozložení právě před Le Mans. Ale chápejte, sté výročí čtyřiadvacetihodinovky. Prostě se nemůže stát, že Toyota ostatním zmizí v éteru, jak se letos stalo ve všech třech závodech před velkou francouzskou klasikou…

Ale co. Devatenáct aut. O tom se ještě před pár lety, kdy se průměr pohyboval pod 10, nikomu nesnilo. Každé z těch devatenácti aut má tříčlennou posádku. Rovná se 57 rychlíků. A teď to naplňte. Jasně, na konci roku bude obživu hledat čtrnáct pilotů, které propustí Audi Sport. Jenže možná právě tohle je šance i pro všechny ty rychlé kluky a holky nejen z Formule 2 (Romane), co chtějí dál závodit, ale F1 je k sobě do rodiny nepustí. Chce to rychlé rozhodování, průbojnost a o živobytí na pár dalších let, včetně Le Mans v cévéčku, je postaráno.

Z ochozu tribuny se ozývá: <Takže prosím vás, do příštího roku už to srovnejte pořádně, jo? A o BoP už nechceme ani slyšet>. Buďte si jistí, neuslyšíme. Protože z pozice týmu otevřeně diskutovat výkonnostní srovnání je pravidly zakázáno. Možná vás napadne: nebylo tedy jednoduší srovnat ty auta omezením spotřeby jako ve skupině C? Jakože maximální spotřeba 60 litrů na 100 kilometrů a postav na start klidně raketoplán? (R+T zdraví do Nissanu a zejména kosmonauta Blundella). Na to si možná odpovězte sami, takoví inženýři zase nejsme. Dáme tomu současnému konceptu ještě další pokus? Dáme. A vy by jste možná měli taky.