HLAVOU VE VEGAS, SRDCEM V MACAU

Traťáci malým otvorem zpoza záchytného plotu městského okruhu zuřivě mávají žlutými vlajkami. Pár metrů před jejich stanovištěm leží zadní náprava s oběma koly a křídlem. Majorita monopostu se doplácala o stovky metrů dál. Pilot přes halo střelhbitě vyskakuje z auta, zatímco plameny olizující sidepody a kapličku sání říkají jasné: <zastavte to!>.

napsal: Road Plus Track | foto: Macau Grand Prix a Motorsport Images

Ne, není to scéna z Las Vegas, předposledního závodu Formule 1. Atlet unikající před plameny je Ralf Aron a jsme v Macau. Bývalé Portugalské kolonii, současně patřící pod Čínu. O nástrahách místní kružby jste se mohli dočíst zde. Jasně, podobné výjevy jsou zde na denním pořádku. Zpátky do Evropy poletí hned několik pochroumaných dallar, a k našemu potěšení, exemplář Romana Staňka utržil maximálně pouze pár šmouh od gumových žmolků. Roman ukázal dospělácký přístup, nezahodil to jako třeba zmiňovaný Aron a v midfieldu se vyhnul šlamastice, která v Macau číhá za každým rohem.

Říkáte si, stojí vůbec Macau za ten risk polámaného karbonu a zdraví? Co mladíci ze zdejšího úspěchu mají? Je to brána do Formule 1? Pro odpověď na poslední otázku se stačí podívat do statistik. Zatímco v devadesátkách Macau spawnovalo budoucí piloty Grand Prix jako na běžícím pásu, poslední vítěz, který se zároveň později dostal do solidní závodní sedačky F1, je Takuma Sato a je to zářez ze začátku nového tisíciletí. I přesto účast v závod se nepřijde úplně vniveč. Místní organizátoři jsou štědří a je to pěkný highlight v cévéčku. Může se hodit například při ucházení o sedačku továrního sporťáku ve vytrvalostních závodech nebo do Indy…

Což je aktuálně nakonec mnohem pravděpodobnější job, než získat sedačku ve Formuli 1. Pokud nechcete strávit sezónu na střídačce, v simulátoru, nebo TPC programu, běžte do sporťáků. O mladé talenty je tam aktuálně pračka. Sice to má střechu, o káru se střídáš s ostatními a cesta zpět do F1 téměř neexistuje, ale peníze tu nejsou úplně špatný a nakroužíš batoh kol. Už máme i prvního odpadlíka, který z netrpělivosti vale Formuli 1 dal. Alex Palou. Taky už o něm bylo psáno – tady. A nakonec, o celé situaci svědčí například i lineup pro příští sezónu. Dost vážně totiž hrozí, že poprvé v celé historii Formule 1 nebudeme mít v závodní sedačce žádného nováčka…