PROČ SKID BLOCK? PROTOŽE SENNA

< Pánové, z tohohle už nevybrousíte >, zněl verdikt technických komisařů po Velké Ceně USA. Černý monopost Lewise Hamiltona a červená Formule Charlese Leclerca po závodě v Austinu neprošly technickou kontrolou. Prostě měli až příliš zbroušené kontrolní titanové destičky na dřevěném prkně podvozku svých vozů. Ptáte se proboha, proč se něco takového kontroluje?

napsal: Road Plus Track | foto: Mercedes-Benz Group a Motorsport Images

Za všechno může dřevěné prkno. Prkno, které bylo pod heslem < zpomalíme formuli 1 > představeno spolu s dalšími technickými prvky v reakci na smrtelnou nehodu Ayrtona Senny v roce 1994. Protože jeden ze způsobů, jak cutnout časy na kolo, je zvýšení světlé výšky podvozku. Čím výš, tím pomaleji. Fyzik namítne: < Ale světla výška se v průběhu jízdy díky tomu, jak funguje zavěšení a přítlak mění. Jak zajistíte, že to nebudou očůrávat? >. Odpověď: dáme tam prkno.

Pokud bude prkno nějakým způsobem moc obroušené (a vytvoříme na to tabulky), je jasné, že podvozek až moc flirtuje s asfaltem dráhy. Hříšníci půjdou z kola ven. Tedy ne, že by o necelých třicet let Leclerc a Hamilton hříšníky byli. V tomhle případě jsou na vině výpočty, strategie a setupy, se kterými piloti závodili. Všichni mají po závodě nějakým způsobem prkno zedřené. Tito dva ale prostě měli o něco měkčí, nebo nižší auto, než ostatní. Nebavíme se přitom o celém závodu, ale třeba taky jen o některé z jeho fází.

Jenže počkat, těch hříšníků mohlo být třeba víc. Sainzovo a Russelovo formule se nekontrolovaly. Tohle je prostě taky trochu o štěstí, a proces je podobný ve všech disciplínách okruhových závodů. Buďto se pickne top trojka, nebo random piloti z top desítky. V Texasu jeli pod lupu Verstappen, Norris a dva již zmínění výše. Je dost dobře možné, že dobroušených prken bylo v ameru víc. To už se ale nedozvíte. Zkontrolovat všechny monoposty není časově možné a packing do Mexika klepal na dveře…