Možná si to už nepamatujete, nebo jste o tom ještě neslyšeli. Šampion Formule 1 vyhrál v Kataru stylem start – cíl, vylezl z kokpitu a verdikt zněl jasně: „Nejobtížnější trať, na které jsem kdy závodil a největší vedro ve kterém jsem kdy závodil.“ Jenže Max Verstappen to nebyl. Aktuálnímu mistru světa bylo v tu chvíli devět let. Vítěz si sundal helmu. Přibylo pár vrásek…knír chyběl…ale nepřehlédnutelné obočí bylo stále na svém místě. Yes. Nigel Mansell.
napsal: Road Plus Track | foto: Getty Images / Red Bull Content Pool a Motorsport Images
Přesně tak. Nige byl první autař, který vítězně pokořil čistě motorkový okruh v Kataru. Bylo to v roce 2006 a nechal za sebou Fittipaldiho, Tambaye, Patreseho, Arnouxe, Johanssona a další ex-hvězdy Grand Prix. A jak se taková zajímavá partička uprostřed pouště vyloupla? Představte si, že jste bývalý pilot Formule 1, je vám přes 40, aktivně už nezávodíte, nemáte o víkendech do čeho dloubnout a nabídnou vám sedmi set koňovou V8 formuli. Samozřejmě, že řeknete ano!
Přesto si někteří radši nechali poradit. Emerson Fittipaldi ukončil svou kariéru jen 10 let zpět vážným poraněním zad po bouračce na oválu. Věděl, že není nejmladší, že se o něj možná bude rodina opět bát. Vzal telefon a vytočil matku: „Mami, mám možnost zase sednout do formule. Myslíš, že je to dobrý nápad?“ Možná si pošetile myslel, že jej matka od bláznivého nápadu odradí. Na druhém konci se ale ozvalo: „Jeď, a natrhni jim prdel!“
Tak to bychom měli. Věkový průměr startovního pole radši ani nechtějte znát. Bylo ale vidět, že pánové přes zimu zamakali a skoro hodinu na okruhu konstantně generujícím nadprůměrná géčka dali jako za mlada. „Okruh tě nutí makat, a ta teplota v kokpitu…bláznivá.“ Co traťové limity? Měli veteráni trable? Sem tam obrubníček, to je jasné, ale za ním…tehdy ještě strašák v podobě umělé trávy a štěrku.
Fast forward >>> Šampion Formule 1 vyhrál v Kataru stylem start – cíl, vylezl z kokpitu a verdikt zněl jasně: „Na závodění je moc velké vedro.“ Byl to Max Verstappen. A nebyl jediný, kdo si to myslel. Hodina a půl v osmatřicítce znamená přinejlepším pade uvnitř monokoku. A už to nebyl žádný ‚sranda závod‘ pro veterány. Průměrná rychlost se nedostala pod 200 km/h. Přesto Katar nemá dost a příští rok odstartuje sezónu mistrovství světa vytrvalostních závodů…