< Chceš si s námi hrát? V tom případě si o tom musíme pořádně popovídat. Zejména kolik tě to bude stát. To, že máš slavné jméno, za zády industriálního giganta a posvěcení od matky, která nás sportovně zastřešuje (protože Formule 1 je sport, žejo), nehraje vůbec roli. My, účastníci hry, rozhodneme, jestli tě vezmeme do party.>
napsal: Road Plus Track | foto: Penske Entertainment: Joe Skibinski a Motorsport Images
Právě takový přístup aktuálně odděluje Formuli 1 od ostatních disciplín motorsportu. Díky popularizaci se nachází ve zlaté komerční éře, a kdokoliv zvenčí zabouchá nebo zazvoní, nemá šanci ani na pootevření dveří na řetězu. Deset současných stájí si svůj kus koláče dělený deseti brání a bude bránit zuby nehty. Že by se krájelo na jedenáct nebo na dvanáct? Tak na to zapomeňte, pánové. Jde prostě o prachy, ať už jsi Andretti, General Motors, nebo kdokoliv jiný.
Co mají Andretti, Hitech , Carlin a LKY SUNZ společného? Koule. Třeba Hitechu trvala příprava na výběrko, které vypsala FIA, skoro dva roky. Dva roky marné práce, protože spolu s Carlinem a LKY SUNZ neprošli. Jako by federace tušila, že Andretti s GM budou ti praví, kdo si dokážou u kmotrů vydupat dva chlívečky na startovním roštu. Než se tam dostanou, jestli vůbec, čeká je ještě hodně propocených košilí a schůzek s kamennými tvářemi paddocku.
Necelých dvacet let zpět proběhl podobný tendr. Ve výsledku identický tomu letošnímu, zájmově naprosto odlišný. O místo na startovním roštu se totiž ucházelo hned jedenáct nových stájí! FIA vybrala jednu – Prodrive – ale dnes všichni moc dobře víme, že Richardsovo námluvy nakonec stejně nedopadly. Měla to být juniorka McLarenu, a použití rok staré šasi ostatní samozřejmě napadli. <Postavte si vlastní!>.
<Zato devadesátky byly zlatý!>.
To říká hlásek zpoza vaší mysli. A má pravdu. Blueprint na monopost ef jedna a Grand Prix business plán měly na stole tucty ambiciózních podnikatelů po celém světě. Ne všichni se na rošt dostali a neúspěch vlastně také nebyl tak úplně pokaždé jejich chybou. Vypíchněme některý – třeba Ikuzawa – byl jeden z těch Japonských ambiciózních projektů. Jeho cesta na rošt skončila velkým zemětřesením v Kóbe, po kterém křivka ostrovní ekonomiky rapidně klesla a už nebylo možné plán financovat. Fragment Ikuzawovo snahy se ale přecejen na roštu objevil – základy rozpracované studie použil pro start své vlastní stáje Jackie Stewart…