VÍKEND VE VERSTAPPENLANDU

BOOM. Devítka je doma. A to doslova. Pokud někdo doufal, že Maxe Verstappena vykolejí tlak domácí Velké ceny, jejíž návštěvnost sedmnáctkrát přetáhla populaci Zandvoortu, nebo přítomnost holandské královské rodiny, která stála úřadujícímu šampionovi po boku těsně před nasednutím do monopostu, přepočítal se.

napsal: Road Plus Track | forografie: Red Bull, Motorsport Images

To ale zdaleka neznamená, že Velká cena Holandska byla o nudném kroužení a nahánění startovního čísla jedna. Už začátek samotného víkendu přinesl další shake-up v soupisce stáje AlphaTauri. Danny Ricciardo měl při vyhýbání se stojcícmu McLarenu krajana Piastriho pouhý zlomek sekundy na to, aby si vzpomněl, jakou neplechu může provést volant v ruce při nárazu do překážky. Výsledek: zlomené kosti, operace nutná. Ještě před týdnem Liamu Lawsonovi přes hlavu skákali Japonci v Super Formuli. Teď měl usednout do ef-jedničky. Před ostrým startem dostal jeden trénink a pár minut v kvalifikaci. Novozélanďan se svou situací popasoval náramně – dokázal, že ze Super Formule má porážení Japonců natrénované a týmového parťáka Tsunodu dal v cíli o tři a půl sekundy.

Půl minuty a před dvojicí AlphaTauri dojel do cíle Fernando Alonso – na druhém místě! Počasí zajistilo velice kvalitní podívanou zejména na začátku a konci závodu. Španěl v obou případech zaskóroval a už po několikáté v letošní sezóně způsobil nadzvedlá obočí svých příznivců i odpůrců (těch ze druhé jmenované party ale asi moc nemá, ne?). P5 se krátce po startu změnilo v P2, a to způsobem < čum, jak to teď se slickama na mokru rozjedu >. Z rakety v british racing green se na výjezdech stal splašený metronom, jehož kmity Španěl pohotově krotil, aby nabyl motivace a pár kol před cílem závodu mohl načít další challenge: < čum, jak teď sesadím Holanďana v Holandsku z P1 >. Byl blízko. Přemýšlel kudy. Nevyšlo to.

Alonsovo challenge předcházela červená vlajka, ale hlavně další trápení Sergia Pereze. Mexičanovi nejdřív přestaly přechodné gumy pobírat vodu stojící na dráze a nedobrzdil první zatáčku. Následně byl po cestě pro více prořezaný vzorek moc zbrklý a vyfasoval pětisekundovou pentli. Ve výsledku to znamenalo sesun z pódiového umístění ve prospěch Pierra Gaslyho s Alpinem.

Když už jsme u těch Francouzů. Možná je Gaslyho třetí pozice progress, který si CEO Renault Group Luca di Meo představoval, když před prázdninovou pauzou ukazoval (teď už bývalým zaměstnancům) šéfovi týmu Otmaru Szfnauerovi a sportovnímu řediteli Alanovi Permanemu dveře z továrny. Zatímco Szfnauer se do Alpine přistěhoval loni a nestihl ani pořádně zahřát křeslo, Permaneho farewell krabice bude mít spíše podobu náklaďáku – na továrně v Enstone strávil neuvěřitelných 34 let…