SVĚTOVÉ CESŤÁKY MAJÍ PO RESPAWNU PLNÝ ROŠT A DALŠÍ KONTROVERZE

Poblíž Argentinského San Luis existuje čtyřproudá silnice, po které se nikam nedostanete. Vede totiž dokola a tvoří téměř čtyři a půl kiláku dlouhý závodní okruh (už třetí) v místní provincii. Evropany nesbalí – hezounek to rozhodně není. Spíš něco jako betonová džungle podél dvacet metrů široké ranveje. Její otec José Carlos Bassi už má za opaskem i hezčí projekty, třeba horskou štreku kolem nedalekého jezera Portero de los Funes.

napsal: Road Plus Track | obrázky: Maximiliano Sanabria & Hernán Capa – TCR South America

Ale Jihoameričanům i ta betonová džungle stačí. Nasaďte do ní třicítku více méně vyrovnaných cesťáků, které místní taktéž milují, a máte vyhráno. A Marcelo Lotti, kterému loni jeho projekt světového poháru pro cestovní vozy kategorie TCR málem lehnul popelem, skoro také. Po debaklu s pneumatikami Goodyear, divokým kalendářem a odcházejícími týmy, byla změna nutná. Malý focus do hlavy promotéra: < Profesionální šampionát o devíti autech nikoho zajímat nebude a regionální série se stejnými mašinami fungují v dobrých počtech. No, tak pošleme k šípku Goodyear, status FIA šampionátu, vybereme pár zajímavých trhů a spojíme to! Jméno? Jméno … Světová šňůra! >

Tohle spojení vygenerovalo pro TCR World Tour v Evropě až dvacítku aut (Algarve, Spa, Vallelunga, Hungaroring). Na první návštěvě Jižní Ameriky v Uruguayi už to bylo třicetičlenné startovní pole, a díky lokálnímu zastoupení značky se o světové body prala i Toyota, která díky zájmu místního trhu zatím startuje jen zde. Uruguayský pořadatel do úprav okruhu El Pinar údajně vrazil 1.5 miliónu dolarů – startovní pole bylo sice plné, dráha prodloužená, místy rozšířená, dokonce vyhrál i domácí pilot. To ale milion hlav nedalekého hlavního města Montevideo asi nezajímalo, protože tribuny zůstaly někde mezi klasifikací prázdné – poloprázdné.

OBRÁZEK: Toyota Corolla TCR je ve světě zatím jednorožec a díky silnému místnímu trhu startuje pouze v Jižní Americe, kde se vozy i staví.

Zpátky do Argentiny, která tento text otevřela. Startovní pole se zde paradoxně trošku smrsklo. Místní okruh, jak už bylo lehce naznačeno, by totiž klidně se svou šířkou pobral i padesát aut na dráze. Musel by jej ale někdo nejdřív zamést. Takže krom toho, že po startu to většinou vypadalo jako na erzetě Rally Acropolis a toho, že piloty po dráze v prvním tréninku naháněli i místní psí smečky, vznikaly celkem kreativní předjížděcí lajny. < Protože když jsem sice ihned za tebou, ale deset metrů v offsetu, tak mě v zrcátku prostě nevidíš a můžu ti to tam nezištně poslat. >

OBRÁZEK: Michelisz a Hyundai z Argentiny odlétají jako noví lídři tabulky.

I přes značnou šířku okruhu se po dokončení druhého závodu při inlapu nepovedlo Pedro Cardosovi minout Frederica Vervische. < Ve skutečnosti to byl úmysl – dvojice se na jednom kusu dráhy neshodla už pár kol zpět >. Každopádně nebyl jediným francouzsky mluvícím, který v tu chvíli na dráze stál. Jediný rozdíl mezi ním a dvojnásobným šampionem Yannem Ehrlacherem byl, že Vervisch mohl své Audi ještě rozjet. Modré šmouhy od laku čínského sedanu Lynk & Co na betonových svodidlech spolu s kouřem od kapoty auta značily, že tahle kára a její pilot, bývalý lídr šampionátu, šachovnici po kontaktu s Hyundaiem Norberta Michelisze už neuvidí. A novým lídrem je právě Maďar…

Off to Australia!


Sestřih druhého závodu TCR World Tour v Argentině.