MOCENSKÁ VÁLKA MŮŽE ZNIČIT ZÁVODY NA NORDSCHLEIFE

Sponzoři odcházejí. Týmy zuří a hledají alternativy. Piloti teskní a přemítají, jak moc jim bude závodění na Nordschleife chybět. Říkáte si, jak mohou tradiční vytrvaláky, pořádající se v Zeleném pekle už od roku 1977, zemřít? V aktuálním mocenském boji stačí málo.

Napsal: Road Plus Track

Pořadatelé Nordschleife Langstrecken Serie (NLS) spolu s pořádajícími sportovními kluby ADAC a DMV díky úsilí a kretivitě přežili Covid ☑. Přežili upgrade infrastruktury a zdražení služeb, které nemálo navýšily startujícím náklady a snížil se počet týmů v poli ☑. Aktuálně však čelí krizi, která bude pro dosavadní podobu sportovních podniků na Nordschleife pravděpodobně smrtící. Místní závody chce pod svá křídla převzít další sportovní autorita – Automobil Club von Deutschland (AvD, nejstarší automobilový klub v Německu). Spojence má velmi silného – majitele závodního okruhu.

OBRÁZEK: Seriál NLS k Nurburgringu a jeho kultuře patří. Vypíchněme dva pratkické body: 1) Networking a další marketingové aktivity v atraktivním a čím dál víc populárnějším prostředí umožňují týmům vymáčknout ze sponzorů více peněz. 2) Automobilky závody na Nordschleife používají jako vývojový nástroj. Posledním příkladem budiž Porsche 911 GT3, které své první ostré kilometry v plenkách absolvovalo loni právě zde.

Redaktor webu Motorsport Total Heiko Stritzke to jednoduše shrnul slovy: „Vytrvalostní závody na Nordschleife jsou pro AvD poslední šancí, jak nevypadnout ze hry. Klub kdysi zastřešoval Velkou Cenu Německa F1 a šampionát DTM. To už teď neplatí.“ Polovina prázdnin zaklepala na dveře a AvD vydalo celkem jasnou tiskovou zprávu – „V roce 2024 budeme pořádat vytrvalostní závody na Nordschelife!“ Černé odpoledne pro všechny odpůrce mocenské změny podtrhla větička: < Sportovním klubům, partnerům, týmům a osobám, které se podílely na dosavadním pořádání, nabízíme participaci na budování společné budoucnosti >.

OBRÁZEK: Jedna z položek v bucketlistu Valentina Rossiho je start ve 24h na Nurburgringu. Nedávno přiznal, že nutnost absolvovat několik lokálních závodů ve slabší třídě za účelem zisku licence a povolení startu s GT3 mu odškrtnutí zatím znemožní. Důvod? „Nemám na to čas.“ Možná jej to ani nebude mrzet – pokud se žádné lokální závody nepojedou, ohrožena by mohla být i samotná čtyřiadvacítka.

Mají vytrvalostní závody na Nordschleife vůbec nějakou budoucnost? Otázky se množí.

Nový pořadatel ještě nevydal sportovní pravidla.

< Bude vypsaná třída pro můj závoďák? >

Firmy neznají kalendář a nemohou plánovat případné aktivity na příští rok.

< Kam ty marketingové prachy nelejeme? >

Countdown jede celkem neúprosně a někteří už cílí jinam, než na Zelené peklo. Podle Stritzkeho je navíc ekonomika pořádání závodů udržitelná pouze při určitém počtu startujících. A těch i bez mocenské války začíná být rok od roku méně…


Highlights z letošního pátého NLS