Plnohodnotná automobilová kariéra Valentina Rossiho začala teprve před rokem. Letos už si ale odškrtl dva milníky v cestě za startem na 24h Le Mans. Oba u svého nového mnichovského zaměstnavatele. Ten původní – Audi – se na poli závodů sportovních vozů už moc dlouho neohřeje.
Napsal: Road Plus Track
Vale s BMW M4 GT3 zvítězil v podniku GT World Challenge na okruhu Misano. K přelomovému triumfu v závodě nejvyšší ligy vozů GT mu napomohl týmový kolega Maxime Martin, se kterým se v kokpitu střídal. A proč přelomovému? Okruh Misano se nachází pouze pár kilometrů of Rossiho bydliště, několikrát zde vyhrál závod MotoGP a přímo na okruh jej přišly podpořit tisíce fanoušků. Po červnovém úspěchu v doprovodném závodě „Road to Le Mans“, kde poprvé okusil nejvyšší stupínek na pódiu, proťal další milník na cestě za slavnou francouzskou čtyřiadvacetihodinovkou.
OBRÁZEK: BMW má s Rossim nepochybně velké plány. Vítězství v „Road to Le Mans“ a domácím závodě GT World Challenge za volantem M4 GT3 dokázala, že se bývalý motorkář dokáže vyrovnat současným továrním hvězdám značky, a forma a chuť z let, kdy pro Ferrari testoval F1, jej neopustila. Při případných startech ve vytrvalostním mistrovství světa, potažmo Le Mans 24 hodin s prototypem LMDh, nebude jen PR nástrojem do počtu, ale nepostradatelnou součástí týmu.
Belgická stáj W Racing Team (WRT) je ikonou scény GT závodů. Právě WRT si Valentino Rossi loni vybral při svém definitivním vstupu do automobilových disciplín. O přesunu stáje od Audi k BMW se v tu chvíli pravděpodobně už jednalo a šéf stáje Vincent Vosse moc dobře věděl, kam se budoucnost Ingolstadtského výrobce bude ubírat. Přítomnost Italské hvězdy nepochybně také pomohla Vossemu při vyjednávání s Mnichovem. O to méně překvapující byla oficiální tisková zpráva oznamující konec oficiálního továrního programu Audi Sport v kategoriích cestovních vozů a GT.
Továrna plánuje příští rok ukončit výrobu zákaznických vozů GT2, GT3, GT4, TCR a zároveň na konci letošní sezóny propustí celou tovární ekipu čtrnácti profesionálních pilotů. Aktuálně na tratích po celém světě jezdí zhruba 600 zákaznických vozů. To ale neznamená, že z nich lusknutím prstů zmizí. Centrum podpory zákazníků by mělo produkovat náhradní díly na současné modely ještě následujících devět let.
OBRÁZEK: Tovární podpora zákaznických týmů Audi bude ukončena na úkor vstupu značky do F1. Šéfové týmů berou krok s nelibostí. Argumentem je například Mercedes, který úspěšně operuje jak ve Formuli 1, tak v závodech GT, kde na obou stranách Atlantiku oficiálně podporuje hromadu zákazníků.
,,Zákaznické oddělení Audi mohlo klidně pokračovat třeba i s osekaným rozpočtem. Stejně si týmy a jejich partneři za všechno platí sami.„
Ernst Moser, Team Phoenix
Říká se, že naděje umírá poslední. Markus Duesmann, muž, který změnu sportovního směřování značky prosadil, na pozici CEO v září končí. Někteří velcí hráči z paddocku věří, že jeho nástupce, Gernot Döllner, bude mít čas změny zvážit a přehodnotit.